MINDEN, AMIT AZ E-PÉNZTÁRGÉPRŐL TUDNOD KELL!

Az online pénztárgépre kötelezett adózók 2025 júliusától választásuk szerint áttérhetnek hardveralapú e-pénztárgép használatára. Ők 2028. július 1-től online pénztárgépet már nem használhatnak, át kell térniük hardveralapú e-pénztárgépre, ez is a mostani jogszabály változások következménye: 2028 júliusától minden pénztárgép e-pénztárgép kell legyen.
Emellett bármely, pénztárgépre nem kötelezett adózó választhatja a felhőalapú e-pénztárgéppel történő nyugtakiállítást.

Az e-pénztárgépre történő áttérés ugyan opcionális, azonban érdemes mielőbb áttérni az új pénztárgépes megoldások használatára. Fontos, hogy az online pénztárgépre kötelezett adózók csak hardveralapú e-pénztárgépre térhetnek át, felhőalapúra nem.

Milyen lehetőségeim vannak?

Tekintsd át, jelenleg milyen módon állítod ki a nyugtát és válaszd ki, hogy milyen bizonylatkiállítási megoldást fogsz tudni használni a jövőben.

Szinte csak kézzel írt nyugtát állítok ki Ha a tevékenységed jellege miatt vevőidnek papíralapú, kézzel írt nyugtát tudsz csak adni (pl. mert nem ismered a számlázási adataikat), a jövőben nyugtát e-pénztárgéppel is kiállíthatsz.
Jó hír, hogy ha alkalmanként számlát is kiállítasz, azt már az e-pénztárgéppel is meg tudod tenni, nem kell másik eszközt vagy szoftvert használnod a számlázásra.
Alkalmanként állítok ki kézi nyugtát Ha csak ritkán állítasz ki papíralapú, kézzel írt nyugtát, akkor gondold át, hogy vevőidnek tudsz-e minden esetben számlát adni nyugta helyett. Ha így van, akkor dönthetsz úgy, hogy mostantól hagyod a kézzel írt nyugtát és mindig számlát állítasz ki. Ez azt jelenti, hogy nem fogsz e-pénztárgépet használni, csak egy számlázó programra lesz szükséged.
Persze bármikor dönthetsz úgy, hogy mégis nyugtázásra és így e-pénztárgépre térsz át.
Ha úgy gondolod, hogy vevőidnek nem tudsz minden esetben számlát kiállítani és szükséged van a nyugtázásra, akkor dönthetsz az e-pénztárgép használata mellett.
Digitálisan állítok ki nyugtát Ha eddig digitális úton állítottál ki nyugtát a vevőid részére egy számítógépes szoftver segítségével (pl. Számlázz.hu-ban), a jövőben ezt akár e-pénztárgéppel is megteheted.
Ha jellemzően online végzed a tevékenységed, a jelenlegi digitális nyugtakiállítás helyett dönthetsz a számlakiállítás mellett.

Mi is pontosan az e-nyugta?

  • Új típusú, e-pénztárgéppel kiállított nyugta
  • A kiállított bizonylat elsődleges formája elektronikus
  • A vevő kérésére kötelező papír alapú másolatot nyomtatni az e-nyugtáról
  • Az e-nyugta közvetlen NAV kapcsolaton keresztül azonnal beküldésre kerül a NAV rendszerébe.
  • Az e-nyugtán – az Áfa tv. szerint – kötelezően feltüntetésre kerül az értékesített termék vagy szolgáltatás megnevezése
Mikor használhatod? Kiállítása
  • ha nem kell számlakiállításról gondoskodnod
  • online pénztárgép-kötelezettként nyugtakibocsátási kötelezettséged hardveralapú e-pénztárgéppel teljesíted
  • Elektronikus pénztárgéppel (ePG)

Fontos tudnivalók pénztárgép-kötelezettség esetén

  • A pénztárgép-kötelezettséget a TEÁOR szerinti tevékenység határozza meg, akkor is ha azóta a tevékenységed TEÁOR kódja megváltozott, a pénztárgép-kötelezettség szempontjából a TEÁOR ’08 szerinti régi kódokat kell figyelembe venni.
  • Egyéni vállalkozóként is vonatkozhat rád pénztárgép-kötelezettség: amennyiben az ÖVTJ-kódod első 4 TEÁOR-al azonos kódszáma szerepel az pénztárgép-kötelezett tevékenységek listáján.
  • Fontos, hogy nem csak a fő- de a melléktevékenységed alapján is kötelezett lehetsz pénztárgép használatára!

Mit érdemes tudnod az e-pénztárgépről?

Az e-pénztárgép (ePG) a NAV által engedélyezett, az online pénztárgéptől (OPG) eltérő műszaki megoldás.

  • e-nyugta és egyszerűsített számla kibocsátására alkalmas
  • adatszolgáltatást teljesít a NAV felé
  • a kiállított bizonylatokat beküldi a Nyugtatárba, ahonnan a vevő letöltheti bizonylatait
  • képes vevői számlaadatok vagy fizetési mód információinak fogadására QR-kódon vagy NFC-n keresztül
  • bizonylatok és bizonylat másolatok nyomtatását végzi

Az e-pénztárgépek típusai

Kétféle e-pénztárgéptípust különböztethetünk meg, a hardveralapú e-pénztárgép az online pénztárgépekhez hasonló megoldás, míg a felhőalapú e-pénztárgép egy eszközre telepített alkalmazás.

Hardveralapú ePG

Miért van szükség a Hardveralapú ePG-re?

A NAV célja az adatszolgáltatás átláthatóságának, gyorsaságának és pontosságának javítása, valamint az adócsalás lehetőségeinek minimalizálása. A Hardveralapú ePG olyan eszközként szolgál majd, amely biztosítja az adóügyi tranzakciók megbízhatóságát és a valós idejű adatszolgáltatást.

Az új pénztárgépek főbb előnyei:

  • Digitális aláírás és titkosítás: Az adatok hitelessége és biztonsága érdekében.
  • Valós idejű adatszolgáltatás: Közvetlen kommunikáció a NAV szervereivel.
  • Korszerű technológiák: QR-kódok, NFC és más modern megoldások alkalmazása.

További tudnivalók róla:

  • Fizikai eszközök (hardverek) töltik be a pénztárgép szerepét
  • Korlátozott ideig offline működésre is képes
  • A bizonylatok hitelességéért egy adóügyi egység (AE) felel, amely lehet pénztárgépbe épített vagy a pénztárgép nyomtató egységébe is kerülhet.
Felhőalapú ePG

Mit érdemes tudnod a felhőalapú e-pénztárgépről?

A felhőalapú e-pénztárgép egy újonnan bevezetésre kerülő pénztárgéptípus, mondhatjuk, hogy a pénztárgépek új generációja, amely akár egy mobilalkalmazás is lehet.
Felhőalapú e-pénztárgépet azon adózó választhat, aki az OPG rendelet 1. melléklete szerint nem tartozik az online pénztárgépre kötelezettek körébe és 2028-ban sem válnak hardveralapú e-pénztárgép-kötelezetté.

Miért érdemes felhőalapú e-pénztárgépre váltanod?

  • Kevesebb adminisztrációval jár
  •  Egy mobilalkalmazás tölti be a pénztárgép szerepét
  • A NAV kapcsolatnak köszönhetően nyugtáid és egyszerűsített számláid automatikusan beküldésre kerülnek a NAV-ba
  • Az e-pénztárgép használatával mentesülhetsz a bizonylat-megőrzési kötelezettség alól, a nyugtatárhely-szolgáltató 10 évig tárolja a bizonylatokat
  • A számlakiállítás egyszerűbbé válik a vevő által generált QR-kóddal
  • Könyvelő részére letölthetők a bizonylatok
  • Nem kell állandó áramforrásról gondoskodnod
  • Nincs éves pénztárgép felülvizsgálati díj
A felhőalapú e-pénztárgép tulajdonságai

1.) Teljes értékű pénztárgép

  • Rendelet szabályozza az e-pénztárgép funkcióit, csak a NAV által jóváhagyott e-pénztárgép kerülhet forgalomba.
  • e-nyugta mellett egyszerűsített számla kiállítására is alkalmas.
  • A bizonylatok alapértelmezetten elektronikusan kerülnek kiállításra.
  • A bizonylatok azonnal továbbításra kerülnek a NAV részére.
  • Hordozható pénztárgép, amelyet bárhol használhatsz.

2.) Mobilapplikáció

  • A felhőalapú e-pénztárgépet egy mobilkészülékre telepített mobilalkalmazásként használhatod.
  • Az alkalmazás áruházból elérhető frissítésekkel mindig a legújabb verzió áll rendelkezésre.

3.) Vevői alkalmazással kommunikál

  • A vevői alkalmazás által generált QR-kód fogadására képes, ezáltal megkönnyíthető a bizonylatkiállítással kapcsolatos adatok megadása. A vevő egy QR-kódban átadhatja a számlázási adatokat vagy az általa választott fizetési módot. Fontos megjegyezni, hogy ez a QR-kód különbözik a Qvik fizetési megoldásnál használt QR-kódtól.
  • Ha a vásárlód vevői alkalmazást használ, könnyedén elküldheted neki az e-nyugtát vagy az elektronikus egyszerűsített számlát egy online tárhelyen, a Nyugtatáron keresztül.
Eszközigény
3in1 megoldás 3 külön eszköz
POS-terminál e-pénztárgép és fizetést biztosító funkciókkal:

Egy okos bankkártyaterminálra telepítve használhatod az e-pénztárgép mobilalkalmazást, amely a kiállított bizonylatok nyomtatását is végzi.
Ugyanez a terminál képes a bankkártyás fizetés mellett a Qvik fizetés lebonyolítására is.

Választhatod, hogy 3 külön eszközzel oldod meg:

Mobiltelefon: Szükséged lesz egy mobiltelefonra, amelyre telepíted az e-pénztárgép mobilalkalmazást.
Használhatod a saját, meglévő készüléked vagy dönthetsz úgy, hogy egy kifejezetten nyugtázásra használt mobiltelefont fogsz használni.

Nyomtató: A papíralapú bizonylatok és bizonylat másolatok nyomtatásához szükséged lesz egy mobil, hordozható nyomtató készülékre.
A nyomtatót egyszer kell megvásárolnod, amellyel hőpapírra tudsz bizonylatokat nyomtatni.

Bankkártya terminál: Az elektronikus fizetés biztosításához szükséged lehet egy bankkártyaterminálra, amelyet jellemzően bérlés útján vehetsz igénybe.

Hogyan néz ki a felhőalapú e-pénztárgép üzemeltetése?
1. Igénylés:
  • A rendelet alapján az eszközregisztráció a NAV által biztosított felületen zajlik, itt kell majd kezdeményezni ePG igénylést.
2. Napi működés:
  • Napnyitás: Az e-pénztárgépen bizonylatot csak nyitott adóügyi nap esetén tudsz kiállítani, tehát még a bizonylatkiállítás megkezdése előtt napot kell nyitnod. Erről a műveletről automatikusan készül egy elektronikus napnyitás bizonylat.
  • Bizonylatkiállítás: Termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás során a vevőid részére e-nyugtát vagy egyszerűsített számlát állíthatsz ki e-pénztárgéppel.

A pénztárgéppel kapcsolatos műveleteket rögzítened kell az e-pénztárgépbe, mindezekről elektronikus bizonylat készül pl.: ha váltópénzt teszel a pénztárgépedhez tartozó pénztároló eszközbe.

  • Napzárás: A megnyitott adóügyi napot le kell zárnod, ha aznap már nem szeretnél több bizonylatot kiállítani. A napzárás során automatikusan készülnek elektronikus pénztár- és forgalmi jelentés bizonylatok.
3. Szüneteltetés:
  • Amennyiben hosszabb ideig nem kívánod használni az e-pénztárgépet, lehetőséged van szüneteltetni a használatát.
    A szüneteltetés iránti igényedet be kell jelentened a NAV felé.
    A szüneteltetés a bejelentést követő naptól veszi kezdetét és a bejelentésben megjelölt napig tart.
  • Amennyiben több, mint 10 napot szeretnéd szüneteltetni az e-pénztárgépet, azt be kell jelentened a szüneteltetés megkezdésétől számított tizenöt napon belül a NAV-nak.
    A bejelentést követően az e-pénztárgép csak akkor használható újra, ha a használat folytatását bejelented az adóhatóság felé.
4. Használatból kivonás:
  • Amennyiben a továbbiakban egyáltalán nem kívánod használni az e-pénztárgépet, azt be kell jelentened az adóhatóságnak. A bejelentést azon a napon kell megtenned, amely naptól nem kívánod tovább üzemeltetni az e-pénztárgépet.

Vevői alkalmazás

Az e-pénztárgéppel együtt bevezetésre kerülő vevői alkalmazás használata könnyebbséget hoz az eladó és vevő közötti információcserében. Kényelmesebbé válik a bizonylatok digitalizált megőrzése, a számlakérés és a modern, elektronikus fizetési módok használata is

Mit érdemes tudnod a vevői appról?

A vevői alkalmazás egy olyan mobilalkalmazás, amelyet használhatsz vásárlásaid vagy szolgáltatások igénybevétele során.

Az applikációban tárolhatod a számodra kiállított elektronikus bizonylatokat (e-nyugta, egyszerűsített számla), valamint egy QR-kódban olyan bizonylatkiállításhoz hasznos adatokat is átadhatsz az eladó részére, mint számlázási adatok vagy a fizetés módja.

Vevői alkalmazás kapcsolata az e-pénztárgéppel
  • A vevői alkalmazás által generált QR-kódot a 2025 júliusától bevezetésre kerülő e-pénztárgép képes beolvasni.
  • Ez az új e-pénztárgép típus akár egy mobilalkalmazás is lehet. A QR-kódban átadható adatok segítségével egyszerűbbé válik a számlakérés, valamint olyan új típusú elektronikus fizetési módok használata, mint a Qvik fizetés.

Vevői alkalmazás funkciói:

  1. Bizonylatok tárolása: A számodra kiállított e-nyugtákat és egyszerűsített számlákat tárolhatod a vevői alkalmazásban. A bizonylatok a Nyugtatárban 10 évig kerülnek megőrzésre, ahonnan ez idő alatt bármikor letölthetőek a vevői appba.
  2. Garanciához kapcsolódó bizonylatok megőrzése: Garancia, jótállás vagy szavatosság érvényesítéséhez könnyebbé válik a bizonylatok megőrzése. Az elektronikus bizonylatok éveken keresztül tárolhatóak és bármikor előkereshetőek.
  3. Számlakérés: Vállalkozás részére kérhetsz számlát a kiállításhoz szükséges számlázási adatok QR-kódban történő átadásával. Magánszemélyként is kérhetsz számlát a vevői alkalmazással, a számlakiállításhoz szükséges adatokat ugyanúgy átadhatod QR-kódban, mint céges vásárlások esetén.

Vevői alkalmazás által generált QR-kód tulajdonságai:

  • A kért bizonylattípus: Az eladó részére átadhatod azt az információt, hogy nyugtát vagy számlát szeretnél kérni, valamint ezekről szeretnél-e nyomtatott másolatot kapni.
  • Számlázási adatok: Megadhatod, hogy magánszemély vagy cég részére kérsz számlát, valamint a számlakiállításhoz szükséges adatokat (név, cím, adószám) át tudod adni az eladó részére.
  • Fizetési mód: Megjelölheted, hogy milyen módon szeretnél fizetni, valamint a Qvik fizetési kérelem küldéséhez szükséges bankszámlaszámot vagy másodlagos azonosítót is átadhatod a QR-kódban.
  • Törzsvásárlói azonosító: Átadhatod az általad használni kívánt törzsvásárlói azonosítódat.
  • Kuponkód: A vásárlás során felhasználni kívánt kuponkódokat egyszerre, egy QR-kódban adhatod át az eladó részére.
  • Borravaló: Megadhatod, hogy szeretnél-e borravalót adni és milyen értékben kívánod azt adni.

Az e-pénztárgép működése:

  1. A vevő felmutathat egy QR-kódot: A vevő felmutatja a vevői alkalmazásában létrehozott vevői kódot, amelyet az e-pénztárgép képes fogadni QR-kód formájában vagy NFC-n keresztül.
  2. Bizonylatkiállítás: Az e-pénztárgéppel kiállításra kerül az elektronikus bizonylat.
  3. Bizonylatbeküldés: A bizonylat automatikusan beküldésre kerül a NAV és Nyugtatár részére.
  4. Bizonylat másolat nyomtatás: A bizonylat elektronikus formában kerül kiállításra, de a vevő kérésére kötelező bizonylat másolatot nyomtatni.
  5. Bizonylatletöltés: Az átadott vevői kód alapján, vagy annak hiányában egy e-pénztárgépből QR-kódként vagy NFC-n kapott kód segítségével a vevő letöltheti a részére kiállított bizonylatot a Nyugtatárból.